Освіта запорізького краю 2017

Обласна виставка "Освіта Запорізького краю-2017". 

Номінація "Формування творчої особистості в навчальних закладах"


Формування соціальної компетентності учнів на уроках інформатики та математики через використання проектної технології та інтерактивних методів навчання
Повна назва закладу освіти: Бердянська гімназія № 3 «Сузір’я» 
Бердянської міської ради Запорізької області
Адреса: 71114, Запорізька область, м. Бердянськ, вул. Потійська 13
Телефон: (06153) 2-26-60                                                 
Електронна адреса: gymnаsіum-3@ukr.nеt
Автор досвіду: Любченко Тетяна Ігорівна, вчитель математики та інформатики
Бердянської гімназії № 3 «Сузір’я»  Бердянської міської ради Запорізької області
Тема досвіду: Формування соціальної компетентності учнів на уроках інформатики та математики через використання проектної технології та інтерактивних методів навчання.

Базова модель досвіду
Мета: представити систему формування в учнів соціальної компетентності за допомогою проектної технології та  інтерактивного навчання на уроках математики та інформатики
Об'єкт: викладання математики та інформатики в сучасних умовах.
Предмет: можливості проектної технології та інтерактивних методів при викладанні математики та інформатики.
Актуальність роботи визначається у підвищенні активності учнів через використання інформаційних технологій в подальшому і формування соціальної компетентності.
Практична значимість роботи полягає в тому, що в ній розглянута можливість реалізації інноваційного підходу через використання інформаційно-комунікаційних технологій та формування соціальної компетентності учнів на уроках математики та інформатики.
Теоретичне обґрунтування досвіду
Аналіз робіт, присвячених змісту соціальної компетентності дозволяє зробити висновок, що поки не існує чіткої структури поняття «соціальна компетентність», у складових соціальної компетентності в цілому зазначено, але конкретно не визначено. Кожна структурна модель має як свої переваги, так і недоліки. Більшість структурних моделей базується на знаннях і навичках (Шабатура Л., Бахтєєва С.та ін.), менше - на якості соціально компетентної поведінки (Безруких М., Боумрін Б., Слот В., Спанярд Х. т.д.), ще менше - на умовах прояву соціальної компетентності (Зольні А., Лафріньер П., Думас Д.). Останній підхід набуває актуальності при підбірці методик діагностики рівня соціальної компетентності, оскільки загального психодіагностичного комплексу соціальної компетентності, начебто багатофакторного опитувальника Кеттела або методики діагностики психодинамічних особливостей Айзенка поки немає. Спроби побудувати діагностичний комплекс зробили тільки Єгоров Д., Цвєтков В., Рачева С. т.д., але ці комплекси складаються з досить великої кількості методик, що ускладнює їх використання в повсякденній практиці.
Інформаційно-педагогічна модель досвіду
Школа – один з існуючих факторів прискореного соціально – економічного розвитку суспільства. В наш час школа шукає найбільш результативні методи навчання і виховання. Найважливішою задачею школи є виховання справжніх творчих людей.
Творче відношення до будь-якої праці варто виховувати саме в школі, починаючи з підходу до постановки найпростіших дослідів і рішення задач. Виникненню захопленості, творчого відношення до праці сприяють  інтереси школяра, викликані до життя та розвинуті на уроках учителем. «... Усе те, за що людина бореться, пов'язане з його інтересом». Зробити навчальну роботу наскільки можливо цікавою для учня й у той же час не перетворити цю роботу в забаву одна з важливих і складних задач учителя. Для створення емоційного настрою учнів на уроках математики та інформатики, при орієнтації на інтерес до вчення існує багато шляхів. І одним із таких шляхів є використання проектної технології, інтерактивного та проблемного навчання на уроках.
Ідея включення проектної діяльності в освітній процес була запропонована американським педагогом Джоном Дьюї більше століття тому. Великою перевагою проектної діяльності є вміння, яких набувають учні: планувати свою роботу; працювати з різними джерелами інформації; самостійно накопичувати і обробляти матеріал; аналізувати, порівнювати, робити висновки; аргументувати свою думку; приймати рішення; представити результати роботи; працювати в соціумі.
Використання методу проектів дозволяє на досить високому рівні формувати у дітей ключові компетентності. Мабуть саме тому проектна діяльність є невід'ємною частиною нової програми.
Використання інтерактивних вправ при вивченні інформатики, на мій погляд, є доцільним. Вони дозволять підтримувати інтерес учнів до математики та інформатики і їх мотивацію на високому рівні.
Використання інтерактивних вправ при вивченні математики та інформатики, на мій погляд, є доцільним. Вони дозволять підтримувати інтерес учнів до предмету і їх мотивацію на високому рівні. Крім того підготують учнів до активної діяльності, спільної роботи і ефективної взаємодії, що обов'язково знадобляться дітям при створенні їх першого проекту в кінці року.
Компетентність – це не просто сума знань, умінь і навичок, а психосоціальна риса, яка надає учневі сили і впевненості у власній успішності, ефективно взаємодіяти з навколишнім середовищем. Реалізувати компетентнісний підхід до навчання інформатики та математики дозволяють технології діяльнісного і особістнісно орієнтованих навчання. Інтерактивні технології та метод проектів підсилюють ефект, дозволяючи перенести акцент з формування ІКТ-компетентності, є однією з основних предметних компетенцій, на формування комунікативної, соціальної компетентності, саморозвитку та самоосвіти учнівської молоді. Використання різних форм і методів навчальної діяльності дає можливість розвивати в учнів навички самостійно добувати потрібну для роботи інформацію, виконувати відбір інформації та її обробки; формувати риси особистості, забезпечувати глибокі знання з предмету і стійкий інтерес до процесу вивчення предмета. Мабуть універсальної педагогічної технології «на всі випадки життя» не існує. Процес формування ключових компетенцій вимагає вмілого поєднання елементів різних технологій, комбінування різних методів і прийомів. І кожен учитель має власний «рецепт» вирішення цієї проблеми, сформований роками кропіткої праці.

Дoдaтoк 1.   Мeтoд прoeктiв нa урoцi iнфopмaтики
Додаток 2.   План-конспект уроку математики з теми «Прямокутний паралелепіпед. Куб.»

Дoдaтoк 3.  Приклaди зacтocувaння iнтeрaктивних мeтoдiв нa рiзних eтaпaх урoку iнфopмaтики


Немає коментарів:

Дописати коментар